UPDATE Septembrie 2025: O altă instanță a dispus suspendarea obligațiilor din Registru pentru alte două persoane fără cazier judiciar ce au fost înscrise în mod nelegal.
UPDATE August 2025: O instanță a decis ÎN PREMIERĂ suspendarea obligațiilor din Registru pentru o persoană reabilitată și care avea cazierul judiciar curat la momentul înscrierii.
UPDATE Iulie 2025: Pentru a înțelege dimensiunea reală a acestor măsuri, am solicitat date oficiale de la autorități. Conform răspunsului primit de la Inspectoratul General al Poliției Române, peste 26.600 de persoane au fost înscrise în Registru.
Începând cu 1 iunie 2025, prin Legea nr. 61/2024, a devenit operațional un nou instrument de supraveghere, numit și „Registrul traficanților de droguri” (“Registrul”).
Registrul reprezintă una dintre cele mai recente înăspriri ale legislației în domeniul drogurilor în România. Totodată, Registrul este o creație pur românească care nu se mai regăsește în niciunul dintre statele Uniunii Europene.
În esență, cele mai importante aspecte sunt:
În acest articol, voi explica implicațiile practice ale acestei noi legi. Am prezentat aceste argumente și în următorul interviu, subliniind de ce consider că această măsură este o a doua pedeapsă pentru zeci de mii de români:
Registrul a devenit operațional la data de 01 iunie 2025. Acest lucru înseamnă că, începând cu această dată, organele de poliție au înscris în mod automat persoanele care au comis următoarele infracțiuni:
Este esențial de precizat că organele de poliție, în mod abuziv, au înscris în Registru inclusiv persoanele care NU mai aveau cazier, contrar prevederilor Legii 61/2024 (mai multe despre acest lucru în Strategia juridică pentru ștergerea din Registru).
Totodată, mai este important de precizat și că Registrul vizează inclusiv persoanele condamnate la o pedeapsă cu suspendare. De altfel, evidența se ține pentru o categorie largă de persoane care au comis infracțiunile de mai sus, respectiv:
În ceea ce privește românii condamnați în străinătate, aceștia sunt înscriși în urma comunicărilor realizate între state privind săvârșirea unor infracțiuni de tipul celor indicate mai sus. Există multiple situații în care informările au fost interpretate greșit de către Poliția Română, sens în care au fost înscrise eronat în Registru chiar și persoane amendate în străinătate pentru deținerea de droguri pentru consum propriu.
În ceea ce privește persoanele care la data comiterii faptelor erau minore, acestea nu se înscriu în Registru, cu excepția cazurilor în care instanța de judecată a dispus în mod expres.
Începând cu luna iunie 2025, persoanele vizate au început să fie înștiințate (telefonic sau prin citație scrisă) cu privire la obligativitatea de a se prezenta în termen de 5 zile lucrătoare la sediul organului de poliție de la localitatea de domiciliu. Neprezentarea constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau amendă penală.
În cadrul prezentării, persoanele vizate sunt supuse fotografierii, luării amprentelor și prelevării de probe biologice pentru a fi introduse în Sistemul Național de Date Genetice Judiciare. În situația în care persoanelor le-au fost deja prelevate în trecut, organele de poliție NU trebuie să le mai preleveze încă o dată (art. 15 alin. (1) din Legea 61/2024).
Ulterior notificării, persoanele sunt supuse unui regim de supraveghere drastic și invaziv.
Astfel, dacă persoana locuiește în România, are:
Nerespectarea acestor obligații constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă (art. 19 din Legea 61/2024).
În cazul persoanelor care nu locuiesc în România, acestea rămân înscrise în Registru, însă NU au obligațiile de mai sus, aplicabile doar persoanelor care locuiesc în România. În acest sens, trebuie să dovedească Poliției că locuiesc în alt stat prin intermediul unor acte justificative (contract de închiriere, contract de muncă, etc).
Potrivit legii, persoanele sunt scoase din evidența Registrului în următoarele situații:
Legea 61/2024 creează un sistem de supraveghere post-condamnatoriu mult mai intruziv și de lungă durată decât cazierul judiciar.
Având în vedere severitatea obligațiilor impuse și durata lor extremă, există argumente juridice solide pentru a contesta legalitatea înscrierii.
Dacă ești o persoană vizată de Registrul Traficanților de Droguri și dorești să explorezi posibilitatea ștergerii tale din acesta, te invit să vizitezi pagina dedicată acestui subiect, unde vei găsi detalii despre strategia de apărare și cum te pot ajuta: