logo
English

Ce aflăm din raportul de activitate DIICOT pentru anul 2024

Analizând secțiunile dedicate infracțiunilor privind drogurile din raportul DIICOT pe 2024, reiese o accentuare semnificativă a eforturilor instituției în această zonă, cu o alocare disproporționată a resurselor față de alte tipuri de infracțiuni. Iată principalele date și tendințe:

Grafic privind evolutia cauzelor aflate pe rolul DIICOT in dosare privind drogurile pentru anii 2017-2024
Grafic privind evolutia inculpatilor trimisi in judecata si arestati preventiv in dosare privind drogurile pentru perioada 2017-2024
  1. Dominanța covârșitoare a dosarelor privind drogurile:
    • Infracțiunile legate de droguri reprezintă, de departe, cea mai mare pondere în activitatea DIICOT. Acestea domină atât volumul total de cauze de soluționat (75,53% – pg. 19), cât și cauzele soluționate (76,09% – pg. 20) și, în mod special, cauzele trimise în judecată prin rechizitoriu sau acord de recunoaștere (80,18% – pg. 21).
    • Numărul absolut de cauze de soluționat având ca obiect drogurile a crescut semnificativ în 2024 față de 2023 (32.292 vs 26.293 – pg. 32), indicând o presiune crescută pe acest segment.
  2. Creștere generală a indicatorilor cantitativi (comparativ cu 2023):
    • Cauze soluționate: Numărul total de cauze privind drogurile ce au fost soluționate a crescut cu 8,49% (9.594 vs 8.843 – pg. 32).
    • Trimiteri în judecată: Numărul de cauze finalizate cu rechizitoriu/acord de recunoaștere a crescut cu 20,96% (2.124 vs 1.756 – pg. 33).
    • Inculpați trimiși în judecată: Numărul inculpaților trimiși în judecată pentru droguri a crescut cu 26,36% (3.662 vs 2.898 – pg. 33).
    • Inculpați arestați trimiși în judecată: O creștere și mai accentuată se observă aici, de 34,58% (1.545 vs 1.148 – pg. 33) ce demonstrează o sugerează o înăsprire a măsurilor procesuale în faza de urmărire penală.
    • Cauze noi înregistrate: Creștere de 13,29% (16.915 vs 14.931 – pg. 32).
  3. Capturi semnificative și diverse:
    • Cantitatea totală de droguri (în kg) capturată este ușor mai mică decât în 2023, dar cu o creștere la drogurile de mare risc (pg. 33).
    • Se remarcă o scădere majoră la comprimate capturate (1,23 mil. vs 1,54 mil. în 2023), dar și cantități notabile de litri și doze (pg. 33).
    • Explozie a culturilor de cannabis identificate: 12.043 plante/culturi față de 3.100 în 2023 (pg. 33). Captura de masă vegetală verde a crescut de aproape 9 ori.
    • Capturi foarte mari de substanțe dopante (>7 tone) și o captură excepțională de cocaină (aproximativ 16 tone în pulpă de fructe – pg. 7, 33).
  4. Focalizare operațională și strategică:
    • DIICOT a operaționalizat structuri dedicate (Serviciul de combatere a traficului stradal, Biroul din Constanța), a îmbunătățit eficiența analizelor (colaborare ANSVSA, aparate RAMAN – pg. 7) și a desfășurat acțiuni coordonate în zone de risc (ex: festivaluri – pg. 7).
    • Cooperare internațională cu diverse țări și autorități străine: Belgia (prin Poliția Federală), EL PAcCTO 2.0, RFAI, French SIRASCO & Italy (DNA) Germania, EMCDDA/EUDA, Spania, Europol, Franța, FRONTEX, Irlanda, INTERPOL, Lituania, Malta, Portugalia, Ucraina, UNODC, MAOC (N), Columbia, Brazilia, SEACOP, COLIBRI, Elveția, European Commission, Muntenegru, Albania, Mexic, Republica Dominicană (Rețeaua europeană a procurorilor antidrog, Planul EMPACT 8.3, – pg. 5, 7).
  5. Tendințe în modus operandi:
    • Tranzit vs. Consum Intern: România rămâne o țară importantă de tranzit pentru heroină (dinspre Asia) și cocaină/sintetice (dinspre Vestul Europei), dar piața internă (în special cannabis și sintetice) este în creștere.
    • Tehnologie: Utilizarea intensă a Darknet, monedelor virtuale și serviciilor de coletărie pentru comenzi și plăți, în special pentru droguri sintetice și cantități mici/medii.
    • Producție internă: Risc crescut de dezvoltare a capacităților interne de producție (culturi cannabis indoor/outdoor, laboratoare de extracție/producție, inclusiv pentru heroină din morfină-bază).
    • Poli-criminalitate: Conexiuni tot mai strânse între traficul de droguri și alte forme de criminalitate (informatică, trafic de persoane, violență, etc.) și proliferarea grupărilor poli-calificate.
    • Implicarea Minorilor: O tendință îngrijorătoare este creșterea participării minorilor la comiterea acestor fapte.
    • Platforme Online: Dezvoltarea pieței online specializate, care oferă anonimitate sporită.

Tendința generală

Raportul reflectă o intensificare constantă a activităților DIICOT în domeniul drogurilor, fără o analiză a impactului real asupra fenomenului consumului sau al recidivei. Se observă o adaptare a structurii și metodelor de investigare la noile realități (tehnologie, structuri specializate, cooperare internațională). Capturile masive (cocaină, cannabis, dopaj) indică atât amploarea fenomenului, cât și reactivitatea crescută a autorităților. Tendințele infracționale arată o diversificare a metodelor (online, crypto), o creștere a riscului producției interne și o implicare îngrijorătoare a minorilor. Conform propriei raportări, drogurile sunt tratate ca principala prioritate operațională de către DIICOT, cu implicații importante asupra politicii penale naționale.

O altă interpretare a raportului

Deși datele oficiale prezentate mai sus indică o intensificare a activității DIICOT, este esențial să luăm în considerare și o interpretare critică a acestora. O analiză PressOne semnată de Vlad Zaha atrage atenția asupra faptului că succesul statistic al DIICOT este înșelător și că cifrele ascund, de fapt, eșecuri strategice majore. El subliniază contradicția dintre numărul record de dosare și cantitățile scăzute de droguri confiscate, concluzionând că „războiul împotriva drogurilor” se duce, de fapt, împotriva consumatorilor, nu a marilor traficanți. Această strategie are loc în detrimentul combaterii altor forme de criminalitate organizată, unde performanța instituției este în scădere.

Programează o consultație

Dacă ești acuzat de o infracțiune privind drogurile, timpul și strategia corectă sunt esențiale. Cel mai eficient mod de a începe este programarea unei consultații juridice dedicate.

Această primă discuție, strict confidențială și protejată de garanțiile unui contract de asistență juridică îmi va permite să îți ofer o evaluare onestă a problemei cu care te confrunți.

Programarea online este cea mai bună metodă pentru a stabili o primă întâlnire. Pentru asistență juridică de urgență, vă rog să folosiți datele de contact de mai jos.

Website realizat cu respectarea Legii 51/1995 și a Statutului profesiei de avocat.